A mai világ fejlett összekapcsolhatósága lehetővé tette az online elérhető áruk és szolgáltatások számának ugrásszerű növekedését. Ezáltal az online világ aranybányává vált nemcsak azon nagymúltú vállalatok számára, amelyek képesek voltak megfelelően alkalmazkodni az online környezethez, hanem az internet korszakában született digitális vállalatok számára is.

A lehetőségek ellenére azonban a digitális korszakkal együtt járnak újfajta kihívások és veszélyek is. Az ügyfelek ma már magas rendelkezésre állást várnak el minden vállalkozástól, amelynél pénzt költenek, és ha akár csak néhány másodpercnyi leállást tapasztalnak, nem valószínű, hogy maradnak.

Egy váratlan szolgáltatás kiesés azonnali és váratlan leállásra késztetheti az összes üzleti műveletet (beleértve a bevételhez közvetlenül kapcsolódó műveleteket is). Ennek az eshetőségnek a megelőzése érdekében a pénzügyi csapatoknak szorosan együtt kell működniük az informatikai részlegekkel annak érdekében, hogy a vállalat digitális infrastruktúrája kellően ellenálló legyen - különben komoly bevételkiesést, hírnévkárosodást és az ügyfelek bizalmatlanságát kockáztatják. Íme három dolog, amit a pénzügyi érdekelteknek figyelembe kell venniük, amikor az üzemidő fontosságáról van szó:

A vásárlók nem fognak sokáig maradni

Nemrégiben egy nagyobb Cloudflare hiba okozott egy órán át tartó kiesést - olyan vállalkozások, mint a Shopify, a Fitbit és a Peloton nem tudtak megfelelően működni, mivel webhelyeik összeomlottak, mivel egy szabály frissítés nem volt kompatibilis az új útválasztási rendszerrel. A webhelyek leállásának számos oka lehet, de bármi is legyen a magyarázat, egy brit kutatás szerint a vásárlók 40%-a kevesebb mint egy percet várna, ha online leállással szembesülne, mielőtt átváltana egy versenytárs webhelyére. Bár a Cloudflare kiesése csak egy órán át tartott, ez a kutatás rávilágít arra, hogy még egy rövid kiesés is nagy különbséget jelenthet.

A kiesés valódi költségei

Az, hogy az ügyfelek a versenytársak szolgáltatásait választják, nyilvánvalóan közvetlen hatással van a vállalat eredményére. A kieső ügyfélbevétel mellett érdemes figyelembe venni a kiesés tágabb értelemben vett költségvonzatát is. Elriaszthatják-e például a befektetőket a vállalat finanszírozásától az ismétlődő kiesések? Mi a helyzet a potenciális partnerekkel - elriasztaná őket a vállalattal való együttműködéstől, ha az online jelenlétük megbízhatatlannak tűnne?

Ha mindent figyelembe veszünk, a leállások egyre költségesebbé válnak a vállalkozások számára. Az Uptime Institute 2021-es globális adatközpont felmérése szerint az állásidő költségei folyamatosan nőnek. A vállalkozások több mint 60%-a 100 000 dollárnál nagyobb veszteséget szenvedett el a felhőszolgáltatás kiesése miatt. Eközben ebből a 60%-ból 15% több mint 1 millió dollárt veszített.

Ahogy a szervezetek továbbra is kihasználják a digitális átalakulás előnyeit, az állásidő költségei valószínűleg csak tovább fognak emelkedni.

Hatás a márka reputációjára

Könnyű belátni, hogy az ügyfeleket és a befektetőket elriaszthatja a leállás, és hogy ez milyen pénzügyi hatással lehet egy vállalkozásra. De mi a helyzet a negatív közmegítélés pénzügyi következményeivel?

A weboldal-kiesések elkerülhetetlenül kihatnak a márka hírnevére. Az ezredfordulósok például a legkevésbé elnézőek a webhelyek leállása esetén; ha a webhelyek leállnak, az e demográfiai csoport 57%-ánál azonnal negatív márkaképet vált ki. A negatív hírnév az ügyfelek és az érdeklődők körében valószínűleg visszafogja az üzleti növekedést, rontja a márkához való hűséget és bizalmat, és végső soron hatással van az értékesítésre és az eredménynövekedésre.

Hogyan kerüljük el a kieséseket?

Alapvető fontosságú, hogy egy üzemszünet e három következményét a vállalat legmagasabb szintjén megértsék, hogy hatékony változtatásokat lehessen végrehajtani az üzletmenet folyamatosságának biztosítása érdekében.

Azt tanácsoljuk, hogy az üzleti döntéshozók és más részlegek vegyenek részt és kommunikáljanak az IT-csapatokkal annak érdekében, hogy a digitális infrastruktúra megfeleljen a feladatnak. Prioritásként kell kezelni egy olyan rendszer bevezetését, amelyben még a nagy forgalmú vagy csúcstevékenységű időszakokban is könnyen és dinamikusan, a teljesítmény csökkenése nélkül, könnyedén lehet további erőforrásokat hozzáadni. A költségek kezelése érdekében az erőforrásokat aztán vissza lehet csökkenteni, amikor a normál működési szint visszaáll.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a belső IT-csapatok nagy nyomás alá kerülhetnek, amikor az infrastruktúrát méretezni kell - legyen szó hirtelen felmerülő vagy tervezett igényről. Ráadásul nincs értelme annak, hogy a marketingosztály megtervezze a tökéletes promóciót, majd a weboldal az élesítéskor kiesést szenvedjen, mert senki sem gondolt arra, hogy tájékoztassa az informatikát arról, hogy valószínűleg extra forgalomra számíthat. A vállalatok ezt a problémát úgy oldhatják meg, hogy menedzselt szolgáltatókkal dolgoznak együtt, akik támogathatják a belső csapatokat azzal, hogy gondoskodnak erről a folyamatról, és biztosítják, hogy az zökkenőmentesen történjen.

Végső soron a leállások és azok elkerülésének tudatosítása a vezetői szinten biztosítja, hogy az ismeretek az egész vállalaton belül átszűrődjenek, összekapcsolják a csapatokat, és a vállalkozásnak a legjobb esélyt adják a problémák elkerülésére, az ügyfelek megtartására és az eredmény védelmére.